Online lessen intuïtieve creativiteit; ik was er zeer sceptisch over. Voor het maken van intuïtief werk is geen vast stappenplan te geven. Alle vragen ontstaan in het moment en blokkades los je, inspelend op wat er in het moment gebeurt, op. De directe interactie met de docent is een belangrijk aspect en juist dat mis je bij online lessen intuïtieve creativiteit.
Naast mijn scepsis, was ik ook nieuwsgierig. Zou het toch kunnen werken? De enige manier om daar achter te komen, was zelf online lessen intuïtieve creativiteit te gaan volgen.
Vijf vaak genoemde nadelen van online lessen
Vaak genoemde nadelen zijn:
Er is geen directe interactie met de docent.
Je mist het samen creëren.
Je moet jezelf aan het werk zetten.
Je moet voor je eigen materialen en werkplek zorgen.
Intuïtie is niet via een scherm te leren.
Onverwachte voordelen
Er bleken onverwacht ook voordelen te zijn. Ze waren zo voor de hand liggend, dat ik ze over het hoofd had gezien. Ik bespreek de voor en nadelen hieronder.
Interactie met de docent
Het is belangrijk om je als cursist te realiseren waar je behoefte aanhebt: techniek leren, inspiratie, theoretische uitleg, praktijkervaring…. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen wat voor type je bent: extrovert (je deelt je ervaringen makkelijk) of introvert (je bent liever wat op de achtergrond). Deze twee uitgangspunten leg je naast de cursusinhoud neer, om je een beeld te vormen of de cursus bij je kan passen.
In een online cursus is er meestal geen directe interactie met de docent, tenzij dit door de docent bewust wordt ingebouwd. Bijvoorbeeld via een webinar of facebookgroep. In de meeste cursussen zal je zelf actie moeten ondernemen om je vragen te stellen. De docent kan niet op je afstappen. Dat kan kwetsbaar voelen, waardoor je niet je vragen stelt. Maar als je daar overheen stapt, merk je dat in de meeste groepen cursisten het waarderen dat je je vragen stelt. Je vragen zijn niet zo uniek, als je zelf denkt, maar universeel. Een actieve docent zal zelf op je vragen reageren, maar meestal zijn het de cursisten die antwoorden geven. Hierbij speelt de groepsgrootte wel een rol. Hoe kleiner de groep, des te groter de kans op interactie met de docent. Tegelijkertijd zegt de groepsgrootte niet alles: soms kom je de docent wekelijks tegen en soms nooit.
Een belangrijke voorwaarde is dat de veiligheid in de groep bewaakt wordt. Als er negatieve feedback ontstaat en discussies over wat je wel en niet moet doen, kan een groep heel intimiderend worden. Tegelijkertijd is dat iets waar je samen de verantwoordelijkheid voor draagt en de docent natuurlijk de eindverantwoordelijkheid heeft.
Online samen creëren
Samen creëren is heel inspirerend en dat valt een beetje weg als je alleen thuis moet creëren. Tegelijkertijd heb je alle tijd om werk van andere cursisten te zien (als er in een facebookgroep gepost wordt), wat heel inspirerend kan werken. Je kan ook online afspraken maken, waarbij ieder thuis, op hetzelfde moment creëert. Daardoor kan je samen creëren met mensen die ver weg wonen! Ik had me nooit gerealiseerd dat je via online lessen, contacten over de hele wereld krijgt. Ik heb lessen gevolgd van docenten uit Amerika, Australië, Engeland, Duitsland etcetera. Ik heb zelfs nieuwe vrienden in mijn eigen woonplaats gekregen, doordat we beide dezelfde buitenlandse online lessen volgden! Dat is echt bijzonder.
Een tweede aspect is dat je bij online lessen vaak de docent zelf aan het werk ziet. Zo maar een uur kijken hoe een werk ontstaat geeft zoveel inspiratie! Ook dit komt bij offline lessen bijna niet voor.
Een derde aspect is dat je via het netwerk van docenten en/of cursisten vaak informatie over andere online lessen intuïtieve creativiteit krijgt. Er ging voor mij een hele nieuwe creatieve wereld open! Randvoorwaarde is vaak wel dat je de engelse taal machtig bent.
Dus, hoewel het samen creëren super fijn is, is via online lessen thuis creëren een goed alternatief.
Jezelf aan het werk zetten
Ik heb regelmatig cursisten op mijn ‘gewone’ intuïtieve schilder-cursus, die aangeven dat ze thuis nooit aan het schilderen toekomen, terwijl ze er wel naar verlangen. Bij een online training moet je deze blokkade (het niet doen) wel effectief moet aanpakken, anders heeft het geen zin. Daardoor ontdek je alle excuses die je gebruikt om je creatieve verlangen niet te vervullen. Ze blijken bijna nooit werkelijk waar te zijn! Jij kan thuis creëren!
Als je een online cursus als je stok achter de deur gebruikt, is er daarna geen reden meer om thuis niet creatief te zijn. Ik weet het, het is jezelf soms echt even pushen, maar daarna heb je er veel profijt van.
Twee andere voordelen: je haalt creatieve inspiratie in je huis (het hoeft dus niet altijd van buiten de deur te komen) en je kan je eigen tijd plannen. Wie er echt voor wil kiezen, zal thuis creatiever worden.
Je eigen materialen in huis halen
Bij de ene cursus heb je weinig materialen nodig of kan je gebruik maken van alle materialen die je al bezit. Bij de andere cursus (vooral bij mixed media) zijn er veel verschillende materialen nodig. Dat kan een veel extra kosten met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk om realistisch naar de materialenlijst te kijken. Het is zeer frustrerend om niet verder te kunnen, als je te weinig materialen in huis hebt. Omgekeerd moet je soms veel aanschaffen, terwijl je het later bijna niet gebruikt.
De meeste materialen zijn wel online te bestellen, waarbij het altijd zin heeft om te googlen, omdat er grote prijsverschillen zijn. Soms heb je extra informatie van de docent nodig om een goede keuze te kunnen maken.
Je eigen werkplek maken
Niet iedereen heeft een atelier. Gelukkig is een (keuken)tafel vaak voldoende om te kunnen creëren. Soms zijn er afspraken met huisgenoten nodig. Ook hier geldt: check hoe uitvoerbaar de cursus voor jou is. Maar wees niet te terughoudend. Vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt. Laat je huisgenoten meedenken, als je graag creatief wilt zijn, maar niet weet hoe je een (tijdelijke) werkplek kunt realiseren. De oplossing is soms voor de hand liggen: een opklaptafeltje, een lege muur, een werkbord op de grond, het tuinhuis, de badkamer etc.
Online kan je intuïtief creëren leren
Het kan zelfs een voordeel zijn, dat jouw werk niet direct door andermans ogen bekeken kan worden. Daardoor ontdek je namelijk dat alle oordelen over jou en je werk in jouzelf zitten. Het zijn die oordelen, die je tegenhouden om voluit intuïtief creatief te zijn. Natuurlijk is reflectie vanuit de kant van de docent is wel behulpzaam. Daarom is het belangrijk om te weten hoe een cursus in elkaar zit en op welke manier je begeleiding kunt krijgen. De belangrijkste stappen voor intuïtief creëren zijn:
1. Jezelf en het proces leren waarnemen.
2. Durven doen.
Als een docent je daar stap voor stap goed in begeleid, kan je dit prima online doen.
Online training: creatieve vrijheid, authenticiteit en flow
Je raad het al: ik ben zo enthousiast geraakt, dat ik nu ook mijn eigen online lessen intuïtieve creativiteit ga geven. Een cursus, waarin jij leert hoe je intuïtief creatief kunt zijn, authentiek en vrij. Het start op 25 mei 2020. Wil je meer weten: https://www.vanuitjebron.nl/online-training-creatieve-vrijheid-authenticiteit-flow-drakenfluisteren/. Inhoudelijk is alles getest en mijn proefklanten waren er heel blij mee. Qua leeromgeving is het nog primitief, want alles gaat nog met handmatige e-mail. Toch voelt het goed om het wel NU aan te bieden en niet te wachten totdat ik alles perfect geregeld heb. Gewoon omdat ik weet dat mensen er blij van gaan worden.
Mocht je geïnteresseerd zijn: check of mijn opzet bij jou past. Indien je er vragen over hebt, hoor ik ze graag. Dan kijk ik met je mee.