Creatief denken is eenvoudig!
Als ik vertel dat ik workshops en trainingen creatief denken geef, krijg ik vaak de reactie “Oh, maar dan ben jij dus creatief”. Alsof dat iets bijzonders is. In mijn visie is elk mens creatief! Alleen denken veel mensen dat ze dat niet zijn. Hoe komen ze op dat idee?
Creatief is pas creatief als……
Mensen koppelen voorwaarden aan creatief denken. Een idee is pas een creatief idee als:
* het origineel is (maar we leren het meeste van nadoen! Dus waarom is nadoen niet creatief?)
* als je er zelf niet aan gedacht had; want anders is het logisch (zo kan je dus zelf nooit creatief zijn)
* als het vernieuwend is (maar als we elke dag zouden vernieuwen, zouden we waarschijnlijk heel moe worden. Vandaar dat nadoen zo prettig kan zijn)
* als het iets waardevols toevoegt (maar soms kan dat niet meteen: hebben dingen tijd nodig)
Wat je kan leren van Post-it
Dr. Spencer Silver, onderzoeker van 3 M, was een stevige taaie lijm aan het ontwikkelen. Al doende ontdekte hij een lijm die wel plakte, maar niet hechtte. Jarenlang zocht hij naar een doel voor deze ontdekking en vertelde hij anderen over zijn lijm. Art Fry, een andere onderzoeker van 3M, hoorde zijn verhaal. Op het moment dat hij zich ergerde aan het feit dat alle losse aanwijspapiertjes uit zijn kerkliedboek vielen, werd het idee voor post-its geboren.Een lijm die wel hecht, maar niet plakt is prima voor een notitiebriefje!
Post-it leert je dus:
* creativiteit kan zomaar ontstaan
* creativiteit vraagt om volharding en geloof
* jouw creativiteit kan anderen inspireren
* dat wat we eerst heel bijzonder vonden (ik weet nog dat ze voor t eerst in de winkel lagen!), later gemeengoed wordt.
Creatief denken is eenvoudig
Creatief denken is eenvoudig, als je de lat laag legt. Het gaat erom dat je beseft dat jouw ideeën waardevol zijn. Dat er eigenlijk geen maatstaf is voor “wanneer een idee een creatief idee is.” Het gaat erom dat je ontdekt dat je veel meer kunt denken dan je denkt. Dus dat je daardoor ook op nieuwe ideeën kunt komen. Dat hoeven geen totaal wereld-vernieuwende ideeën zijn. Ze werken al als ze voor jou, of jouw omgeving, een nieuwe impuls kunnen geven.
De sportschool van het denken
De methode Think like a Zebra zou je kunnen zien als de sportschool voor het denken. De 53 diercoaches geven je 53 denkrichtingen om kansen te ontwikkelen of problemen op te lossen. Door regelmatig met een diercoach te oefenen, kan je steeds makkelijker op ideeën komen.
Stinkdier
Een van de diercoaches is het stinkdier. Dit dier verspreid een stank als het in gevaar is, waardoor het makkelijker kan vluchten. Een stinkdier vraagt aan jou:”Wat kan jij met het aspect geur?” Vaak vind men dit een verwarrende vraag, maar de antwoorden zijn intrigerend;
Groep psychologiestudenten over de vraag: “Hoe kan ik mij beter op de tentamens voorbereiden?”
– Met geurkaarsjes kan ik mij beter ontspannen tijdens het leren.
– Als ik, of mijn kamer, gaat stinken, is het tijd voor een studiepauze
– Nou een frisse kamer helpt ook bij studeren, dus eerst de rotzooi opruimen.
– Even een blokje om lopen, frisse neus halen, helpt mij om langer te kunnen doorstuderen
– De geur van eten! Misschien kan er iemand een goede maaltijd koken, zodat ik mezelf niet vergeet te verzorgen.
– Ik heb de neiging om me rond te snoepen, maar daar word ik misselijk en flauw van. Misschien wat gezonder snaaigoed kopen?
– Even niet de geur van de kroeg.
– Of juist wel, als je je lesstof goed kent.
– Is er geen geur waarvan je beter gaat leren?
Groep verzorgenden die dementerende ouderen verzorgt over de vraag “Hoe verminder ik de werkdruk?”
– geurkaarsjes gebruiken als de groep onrustig is
– de poepluiers niet opruimen, als we te druk zijn. Dan merkt het bezoek vanzelf dat we het even niet aankunnen
– zelf voorzichtig zijn met sterke parfum. Dat kan prikkelend werken.
– niet goed schoonmaken, maar gewoon met wat schoonmaakmiddel sprenkelen. Dan ruikt het lekker.
– weet je dat ik dat soms daadwerkelijk doe? Maar dan voel ik me altijd schuldig,
– waarom geven we t eigenlijk niet aan, als iets niet gaat lukken? We houden de schijn op en werken onszelf t rompslomp en mopperen dan dat iedereen zoveel van ons wil.
Zijn dit creatieve ideeën? Voor mij zijn ze het wel. Ze brengen gedachteprocessen op gang, waarna de deelnemers zelf anders naar de situatie gaan kijken. En dat is de bedoeling van creatief denken: dat je steeds meer mogelijkheden gaat zien en de voor jou werkzame oplossingen kiest.
Dus neem de komende tijd t stinkdier eens met je mee: wat kan het aspect geur voor jou betekenen?