Basisstappen creatief denken; krijg fantastische ideeën

Hieronder volgt een basisplan voor creatief denken, opdat jij fantastische ideeën kunt krijgen. Het is eigenlijk een E-book, waarvan de pagina’s onder elkaar zijn geplaatst. Mocht je het graag als PDF willen hebben, stuur me dan een bericht.

Krijg fantastische ideeën

Goed idee!

Welkom

Dit E-boek geeft je de basis van creatief denken, opdat jij op fantastische ideeën mag komen. Natuurlijk is er veel meer te vertellen, te oefenen. Er zijn er nog meer mogelijkheden. Creatief denken is net als sporten: hoe vaker je het doet, des te makkelijker het wordt. Vooral met een goede coach/trainer, die je helpt om steeds een beetje verder te gaan. Leg pen en papier klaar en je kan aan de slag. Stukje bij beetje, of achter elkaar door. Het is maar net wat je prettig vindt.

Wil je na dit E-book nog meer? Kijk dan op mijn website www.vanuitjebron.nl. Er zijn mogelijkheden voor lezingen, workshops, cursussen en coaching. Of neemt contact met mij op via info@vanuitjebron en dan bespreken we samen de mogelijkheden.
In de besloten facebookgroep (creatief denken Think like a zebra) kan je samen met anderen sparren en ideeën opdoen. Gewoon even aanmelden!
Ik wens je veel inspiratie toe en natuurlijk fantastische ideeën!

Hartelijke groet,
Evelien Stadt

Een wereld vol ideeën

creatieve ideeën

 

Sta je er wel eens bij stil waar ideeën vandaan komen? Of hoe ze bij jou komen? Bijzondere vragen toch!

Ik kan ze niet beantwoorden. Maar ik kan je wel vertellen hoe je veel meer ideeën kunt krijgen. Daarvoor heb je speelruimte nodig. Ruimte die je aan jezelf geeft, om op ideeën te komen. Leuke ideeën, gekke ideeën, onmogelijke, verkeerde, grote of juist piepkleine . Ze zijn allemaal belangrijk om uiteindelijk net dat idee te krijgen, dat jou weer een stap verder helpt.

De eerste ideeën die je krijgt, zijn vaak je vertrouwde ideeën. Ze komen voort uit jouw logica: je vaste denkpatronen. Daar zitten ook pareltjes tussen, dus koester jouw logica. Maar daar waar je vastloopt, problemen krijgt of ontwikkeling wilt, heb je nieuwe ideeën nodig, buiten jouw logica om. Dat lijkt misschien moeilijk, maar als je weet hoe het moet, is het kinderspel! Leer buiten je eigen kaders en patronen te denken.

 

Een kleine oefening:

 

Kameropdracht
Kijk eens naar de kamer op de foto. Als jou gevraagd wordt om deze ruimte gezelliger te maken, wat kan je dan bedenken? Je hoeft geen rekening te houden met budget e.d. Lees niet verder, maar schrijf eerst je antwoorden op.

10 denkstrategieën

We hebben 10 denkstrategieën, maar er is een grote kans, dat je die niet allemaal hebt gebruikt voor het kamerprobleem. Met de onderstaande lijst ontdek je welke strategieën je gebruikt hebt. Aarzel niet te lang of iets wel of niet bij een strategie hoort, want het gaat niet over goed en fout. Maar over het ontdekken wat voor soort strategieën  je wel en niet hebt gebruikt.

1. Denken in kleuren en vormen, uiterlijke verandering
2. Voorbeelden van anderen gebruiken om zelf toe te passen
3. Voortbouwen op het bestaande door iets toe te voegen
4. Zintuigen bewust gebruiken/inzetten
5. Anderen mensen inzetten/delegeren van taken
6. Dat wat er is op een andere manier gebruiken
7. Nieuwe verbindingen maken of juist aspecten loskoppelen
8. Spelen met woorden, waardoor de waarneming verandert
9. Spelregels veranderen/verbreken
10. Al doende ontwikkelen en veranderen

Zou je met de niet gebruikte strategieën ook een oplossing kunnen bedenken? Laat je inspireren door de Facebookgroep. Onder elke post van een strategie kan je jouw oplossing plaasen.

 

 

 

De creativiteitsroute

Naast de verschillende denkpatronen is ook de creativiteitsroute heel belangrijk. Ideeën ontwikkelen verloopt in verschillende fasen en elke fase vraagt andere vaardigheden van je. Door die fasen te herkennen kan je op de randvoorwaarden letten, wat het ideeën bedenken ten goede komt.

De creativiteitsroute bevat vijf onderdelen.
1. Kom tot de juiste vraagstelling.
2. Analyseer je situatie/probleem: ontdek de onderdelen
3. Verzin zoveel mogelijk ideeën.
4. Maak een keuze uit al die ideeën.
5. Maak een stappenplan om je idee uit te voeren.

Je kunt deze stappen allemaal achter elkaar uitvoeren, maar je kan ook elke dag of week 1 stap doen. Speel er mee! Uiteindelijk zal je merken dat hoe vaker je de creativiteitsroute doorloopt, des te makkelijker het wordt om op ideeën te komen. En als je toch vastloopt: ga naar de FB groep en vraag om raad.

Stap 1a: Formuleer je vraag

Een goede vraag (voor creatief denken) klinkt als muziek in je oren.
Het allerbelangrijkste is: het gaat over iets waar jij echt iets aan kan doen. Als jij niet de probleemeigenaar bent, kan je jouw oplossingen ook niet inzetten en dat werkt vaak frustrerend. Verspilde moeite! Werk dus aan iets binnen je eigen invloedssfeer en waar je echt graag iets aan wilt doen.

Om te oefenen kies je een vraag die leuk genoeg is om mee bezig te zijn, maar die niet zo dringend is, dat je er direct van in de stress schiet. Stress beperkt je denken; je schiet in de angst en ziet vaak vooral onmogelijkheden en gevaren.

Zorg dat je vraag voldoet aan de volgende eigenschappen:
* Het is één zin: kort en bondig.
* Hij start met “Hoe kan ik” of “Op welke manier kan ik”, of “Bedenk”
* Er  is een positieve toon . “Hoe voorkom ik dat ik ruzie met mijn baas krijg? is negatiever dan “Hoe krijg ik een goede relatie met mijn baas?”
* Hij richt zich op 1 onderwerp. Hoe kan ik meer geld verdienen en mijn studieschuld aflossen, zijn duidelijk twee vragen.
* Er is een duidelijke focus. Meer geld kan je ook tot een concreet bedrag maken, bijvoorbeeld € 5.000,00.
* Er is uitdagend: je hebt zin om er mee aan de slag te gaan.
Formuleer nu je vraag.

Stap 1b: De juiste vraag ontdekken

Je hebt je vraag geformuleerd. Maar de eerste vraag die bij je opkomt is vaak niet de kern van je probleem. Daarom ga je je vraag onderzoeken. Is dit echt mijn vraag, of is er een andere vraag die meer triggert? je gaat op zoek naar de vraag achter de vraag.

Hulp van de specht

De specht helpt je: die hamert net zolang op de boom, totdat hij heeft wat hij wil. Word als een specht en val in herhaling. Neem je vraag voor je en en vraag je vervolgens af: “Waarom wil ik dat?”
Schrijf je antwoord op. Vraag je bij dat antwoord opnieuw af: “Waarom wil ik dat?” en schrijf dat antwoord op. Doe dit minstens vijf keer.

Bekijk je antwoorden en neem het antwoord dat je het meeste triggert of inspireert. Maak daar een vraag van die voldoet aan de eisen van de vorige paragraaf.

Zo kan “Hoe kan ik meer geld verdienen?” bijvoorbeeld veranderen naar: “Hoe kan ik een wereldreis maken?” of “Hoe kan ik meer tijd met mijn gezin doorbrengen?” of “Hoe kan ik mijn studie betalen?”

Stap 2: Ontdek de onderdelen

Mindmappen

 

Welke aspecten hebben allemaal met jouw vraag te maken?
Maak hiervan een lijst of een mindmap .
Denk aan:
* Wie zijn er bij betrokken?
* Welke middelen zijn er? (Geld, goederen, gebouwen of onderdelen
etc)
* Welke tijdsaspecten spelen een rol?
* Welke emoties, gedachten zijn er ?
*Wat er verder belangrijk is.

Bij een mindmap zet je op een A4 in het midden een cirkel met daarin je vraag. Vervolgens trek je vanaf de cirkel een kleine lijn naar buiten en schrijf je een deelaspect op. Van daaruit kunnen meerdere lijnen getrokken worden, waarin je specifieker op deze deelaspecten ingaat.
Als je op deze manier 1 deelaspect hebt uitgewerkt, trek je opnieuw vanuit de cirkel een lijn, om een tweede deelaspect uit te werken. Hieronder zie je een voorbeeld, waar nog steeds van alles aan toegevoegd kan worden.

Mindmap

Deze mindmap is gemaakt in het online programma bubbl.us.

Het kan heel goed dat als je de onderdelen gaat benoemen, je al oplossingen bedenkt. Schrijf deze op een apart vel, zodat ze direct een plekje krijgen.

Stap 3: Verzamel ideeën

Ideeën verzamelen

In de volgende fase ga je ideeën verzamelen. Nu hoeven dat niet direct allemaal goede, functionerende ideeën te zijn. Ook de gekke, vreemde, onmogelijke, fantastische, speelse en onbenullige ideeën zijn even welkom. Je hoeft nu namelijk nog niet HET idee te verzinnen. Wat HET is, weet niemand. Je komt van het ene idee op het andere en van een raar idee op HET idee (of andersom).

Het allerbelangrijkste van deze fase is: UITSTEL VAN OORDEEL
Oordeel komt pas als je een keuze uit je ideeën gaat maken. Een tweede belangrijk aspect is GEDULD. Het kan zijn dat je al snel een oplossing wil, maar daarmee stop je je creatieve denkstroom. Dus geef jezelf de tijd om op ideeën te komen. Ook als je denkt dat je DE oplossing al hebt: ga toch nog even door! GEEF JEZELF DE RUIMTE

Je kunt ook samen brainstormen, zodat je elkaar kunt inspireren met ideeën, maar let er dan op dat je in deze fase niet gaat discussiëren, ja maar zeggen (zeg, ja en…!) of zuchten om een “stom idee”. Ga voor inspiratie en zo veel mogelijk mogelijkheden. Stimuleer en heb plezier.

STARTFASE: Begin met alle ideeën op te schrijven die je hebt en werk dan een of meer van de volgende opdrachten uit voor andere ideeën.

Opdracht 1: raadpleeg de pauw

Pauw

De pauw zegt: “Als ik indruk wil maken, maak ik mijn staart heel groot. Dan zie je plots al mijn mooie kleuren. Waarmee kan jij meer indruk maken. Of wat kan jij veel groter maken, dan je tot nu toe deed?”

Ga je lijst met onderdelen eens langs. Wat kan jij groter maken, belangrijker of kleurrijker? Hoe ga je dat doen? Schrijf al je antwoorden op. Het maakt niet uit of ze wel of niet kunnen.

Meer geld verdienen kan bijvoorbeeld, door je talenten zichtbaarder te maken. Zelfverzekerheid kan door je goed te kleden, of een positieve houding aan te nemen, ookal vind je iets spannend. Reclames vergroten dingen uit. Je prijs ophogen, kan ook een actie zijn.

Let de komende tijd eens op het aspect uitvergroten en ontdek hoe dit jou kan inspireren.

Opdracht 2: raadpleeg de hagedis

Hagedis

De hagedis zegt: “Bij gevaar laat ik mijn staart los. Dan heeft degene die mij wil pakken, alleen mijn staart en kan ik zelf wegrennen. Later groeit mijn staart weer aan. Dus: wat zou jij los kunnen laten? Zelfs al lijkt het belangrijk!”

Ga je lijst met onderdelen eens langs. Wat kan jij los laten, zelfs al lijkt het belangrijk? Wat ontstaat er als je een onderdeel loslaat?
Schrijf al je antwoorden op. Opnieuw maakt het niet uit of ze wel of niet kunnen. Ze inspireren!

De mobiele telefoon zou nooit ontdekt zijn, als er niet iemand was geweest die het snoer wegliet.

Je kunt geld “verdienen” door kostenposten te schrappen.
Ga werken met ruildiensten (laat je het aspect geld los).
Je kunt eerder beginnen als je je perfectionisme loslaat.
Op FB zag ik een uitnodiging van een nieuw hotel om op bepaalde dagen gratis te komen uitproberen. Dit werd enorm gedeeld. Door t loslaten van de betaling heb je gratis proefkonijnen en veel reclame!

Let de komende tijd eens op het aspect weglaten. Wie weet inspireert het tot nieuwe ideeën.

Opdracht 3: maak vergelijkingen

Cupcakes

Bekijk de bovenstaande foto en schrijf zoveel mogelijk trefwoorden op, die voor jou bij deze foto passen. Kies uit de trefwoorden drie woorden die je het meest aanspreken.

Neem het eerste woord en ga daarmee langs je lijst met onderdelen. Wees vrij in je associaties. Het hoeft niet 1 op 1 te kloppen.
Welke ideeën krijg je nu? Schrijf ze op.

Ik heb bijvoorbeeld de woorden: vrolijk, rood en kijken.
Ten aanzien van geld verdienen kom ik bijvoorbeeld op:
– een vrolijke actie bedenken
– rood staan en het niet erg vinden
– bij de concurrent kijken
– rode wangen, hardlopen; meer kilometers maken; stageplek zoeken.

Dus: welke associaties heb jij bij de foto? Kies er 3 woorden uit.
Ontwikkel per woord nieuwe ideeën t.b.v. je vraag.
Je kunt dit ook met andere plaatjes doen. De plaatjes van dit E-book zijn afkomstig van www.pixabay.com.

Opdracht 4: ga in andere schoenen staan

Maak een lijstje van 3 – 5 personen, die nu bij je opkomen. Ze hoeven niets met jouw probleem te maken te hebben. Het mag zelfs iemand zijn die je niet persoonlijk kent, zoals Superman. Ook de naam van een overleden persoon kan je opschrijven.

Stel jezelf voor dat jiij die persoon bent. Ga in zijn/haar schoenen staan en vraag je af: “Wat zeg ik als deze persoon over deze vraag?”
Het is niet belangrijk of die persoon dat ook werkelijk zou zeggen. Het gaat erom, dat je vanuit een ander perspectief naar de situatie kijkt.

Bij de geldvraag:
Een kind zegt misschien: “Vraag meer zakgeld”, te vertalen in: opslag regelen
Je oma zegt misschien: “Maak je niet druk, liefde is belangrijker.’
en een spiritueel leraar zegt; “Maak concreet wat je wilt en vertrouw het universum.”
Een zwerver zegt: “Waar heb je t over man!”

Vraag je regelmatig af: “Hoe zou een ander hier tegenaan kijken?”

Stap 4: keuzes maken

Keuzes maken

Je hebt nu heel veel ideeën verzameld. Hoewel er zijn nog vele mogelijkheden zijn om op ideeën te komen, ga je nu verder met keuzes maken. Met welk idee ga je verder? Ik geef je twee keuzemogelijkheden.

Mogelijkheid 1: Falling in love

Streep alle keuzes aan, waar je direct iets bij voelt. Dat zou ik graag willen! Dit is een hele intuïtieve selectiemethode.

Mogelijkheid 2: Waardebepaling

Maak een lijst waaraan je oplossing moet voldoen, bijvoorbeeld; realiseerbaar binnen 2 weken, max. € 500,00 budget, max. 30 werkuren, moet vernieuwend zijn, moet enthousiasme voelen etc. En bedenk welk effect de oplossing absoluut niet mag hebben.
Ga nu al je ideeën langs en geef per idee voor elke voorwaarde punten: 0 = voldoet niet, 5= voldoet 100%Voor het negatieve effect gebruik je een stoplichtcodering: groen is goed, oranje is pas op, rood is niet doen. Tel vervolgens per idee alle punten en richt je op die oplossingen die het meest succesvol lijken te zijn . Kies er 1 – 3 uit om verder uit te werken.

Gooi je overige ideeën niet weg. Ze kunnen later nog als inspiratiebron dienen!!

Stap 5: plan en planning maken

Planning maken

Sommige ideeën kan je direct toepassen,als je het concreet maakt en uitvoert. Andere hebben ontwikkeling nodig. Voor beide is het belangrijk om een planning te maken:

Hoe ga je dit verwezenlijken? Welke stappen zijn daar voor nodig? Maak het plan SMART:
S = Specifiek (Wie, wat waar, wanneer waarom en hoe)
M = Meetbaar (weet wanneer je doel bereikt is)
A = Acceptabel (draagvlak)
R = Realistisch
T = Tijdgebonden.

Dus je eindigt met een lijst taken:
week 1: …..
week 2: …….
Plan, bij ontwikkel-ideeën ook duidelijk evaluatiemomenten in: loopt het zoals je had verwacht? Zo kan je problemen tijdig onderkennen en aanpakken. Ook daarvoor is creatief denken weet goed te gebruiken.

Heel veel succes met de uitwerking én uitvoering van je idee.

Stap 6: Vervolgactie?

Route naar succes

 

Met dit E-book heb je een impressie gekregen van creatief denken. Maar creatief denken is net als sporten: met een goede instructie en door het veel te doen behaal je meer succes.  Zet daarom een gecertificeerd creatief denken trainer in en gebruik de Think like a zebramethode, waarbij 53 diercoaches je helpen aan nieuwe ideeën.

Lezingen, workshops, cursussen en coaching

Vanuit je bron geeft lezingen, workshops en cursussen creatief denken, gebaseerd op de methode Think like a Zebra ®. Deze methode zet de 10 denkstijlen uiteen en biedt je 53 Animal Coaches™ om op ideeën te komen. De pauw, de hagedis en de specht heb je al leren kennen. Dus zijn er nog 50 inspirerende ontmoetingen mogelijk!

Creatief denken is overal te gebruiken:
– op scholen: creatief denken is essentieel voor kinderen
– bedrijfsleven: als teamuitje of brainstorm
– management: wordt een creatief denkend team en krijg efficiënte en doeltreffende ideeën
– persoonlijke ontwikkeling: stap uit beperkingen naar mogelijkheden
– ZZP’ers: haal meer uit jezelf
– coaches: laat je cliënt zelf tot oplossingen komen. etc.

Evelien Stadt, van Vanuit je bron, is gecertificeerd trainer van de Think like a Zebra ®methode. Zij is de enige creative-Think like a Zebratrainer in de provincie Groningen.

Website: www.vanuitjebron.nl
E-mail: info@vanuitjebron.nl
Telefoon: 050 7503460
Mobiel: 0612690685

Think like a Zebra materialen

Het Think like a Zebra ® werkbord: € 15,00
De Think like a Zebra ® kaartset: € 60,00, bestaande uit:
10 denkstijlkaarten, de creatieve rekenmachinekaarten en de
53 Animal coach™ kaarten.

De prijzen zijn inclusief BTW, excl. verzendkosten.
Bestellen via de website www.vanuitjebron.nl of e-mail: info@vanuitjebron.nl